kuinka suunnitellaan hyvät verkkosivut

Kuinka suunnitellaan hyvät verkkosivut?

In Verkkosivut by tuki@legenda.fi

Hyvät verkkosivut eivät synny itsestään. Niiden sisältö on suunniteltava huolellisesti ja kohderyhmää kiinnostavalla tavalla.

1. Tee hyvä taustatyö

Mitkä ovat verkkosivujen tavoitteet?

Ensimmäinen askel sivuston suunnittelussa on pohtia, mitä verkkosivuilla halutaan saavuttaa. Mikä on tärkein tavoite verkkosivujen perustamiselle? Halutaanko lisää asiakkaita, myydä tuotteita ja palveluita vai jotain muuta?

Mikä on kohderyhmä?

Määrittele mahdollisimman tarkasti, kenelle sivusto on suunnattu, eli ketkä kaikki haluat sivujen kautta tavoittaa.

Kohderyhmän määrittely on yksi verkkosivujen tärkeimmistä vaiheista. Jos kohderyhmää ei määrittele riittävän tarkasti, et pysty myöskään luomaan yleisöäsi kiinnostavaa sisältöä. Määrittele kohderyhmäsi jo ennen, kuin kirjoitat riviäkään tekstiä tai suunnittelet ulkoasua, koska kohderyhmän tietäminen vaikuttaa miltä sivusi tulevat näyttämään.

2. Verkkosivujen sisällön suunnittelu

Verkkosivuja suunniteltaessa niiden sisältö on ehdottomasti tärkein vaihe. Varsinkin etusivun sisällön täytyy muutamassa sekunnissa herättää kohderyhmän mielenkiinto. Käy itse asiaan lyhyesti, ytimekkäästi ja kiinnostavasti.

Sisällön pitää olla helposti luettavaa ja kiinnostavaa. Käytä vahvoja otsikoita ja väliotsikoita, jotka herättävät huomion. Kirjoita lyhyitä, selkeitä lauseita ja jaa teksti lyhyisiin kappaleisiin. Kirjoita tekstit vaikka ensiksi Google Docsiin, näin voit lisätä tekstiä tarpeen vaatiessa vaikka puhelimellasi.

Mieti myös yhteydenottokanavat. Mitä kautta haluat tulevien asiakkaiden tavoittavan sinut? Onko se käyntiosoitteen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja yhteydenottolomakkeen kautta? Vai sosiaalisen median kanavien ja chatin avulla?

3. Suunnittele selkeä ja yhtenäinen rakenne

Suunnittele sivujen rakenne sellaiseksi, että se on mahdollisimman selkeä käyttäjille, ja että tarvittava tieto löytyy helposti ja nopeasti.

Mieti mitä muita ominaisuuksia sivustolla vielä tarvitaan.

Tarvitaanko esimerkiksi seuraavia:

  • Verkkokauppa
  • Ajanvaraus
  • Blogi
  • Tuotelista/tuoteluettelo
  • Hinnasto
  • Uutiskirje
  • Usein kysyttyä -sivu
  • Muuta, mitä?

4. Visuaalisen ilmeen, tunnelman ja ulkoasun suunnittelu

Kävijä näkee (tai kuulee) jo ennen sisältöön tutustumista millaiselle sivustolle on saapunut. Visuaalinen ilme on äärimmäisen tärkeä, koska ensivaikutelma syntyy suurimmaksi osaksi visuaalisesti. Selkeä ja huolella suunniteltu ulkoasu herättää myös luottamusta ja parantaa viestisi perillemenoa. Mieti sivuston tunnelmaa, millaisen mielikuvan haluat sillä antaa?

Pidä huoli fonttien ja värien yhteensopivuudesta, ja että tekstin ja taustan kontrasti on riittävä. Värien ja fonttien tulisi sopia myös yrityksen muun visuaalisen ilmeen kanssa. Värit välittävät mielikuvia, joten kiinnitä huomiota niitä valittaessa. Olisi hyvä, jos sivustolla olisi enintään viittä eri väriä, ja kolmea eri fonttia.

Jos sinulla on logo, graafinen ohjeistus tai muuta markkinointimateriaalia, niin hyödynnä niitä sivuillasi. Jos taas sinulta ei löydy valmista materiaalia, niin mieti mistä saisit hyvää kuvitusta. Kuvapankkikuvat ovat siinä loistava apukeino, mutta niitäkin valittaessa pitää olla huolellinen, jotta ne varmasti sopivat yrityksen imagon ja visuaalisen ilmeen kanssa.

5. Verkkosivujen latausaika ja responsiivisuus

Sivujen latausajan olisi hyvä olla alle 3 sekuntia. Latausnopeuteen voi vaikuttaa esimerkiksi pienentämällä suurien kuvatiedostojen kokoa, ja välttämällä liian raskaan sisällön sijoittamista etusivulle. Sivut, joilla on paljon sisältöä saattavat latautua hitaammin, joten myös siitä syystä turhaa sisältöä kannattaa välttää.

Responsiivisuus tarkoittaa verkkosivujen ulkoasun ja toimintojen mukautumista käytettävän laitteen mukaan. Responsiivisten sivujen avulla varmistetaan, että sivut näyttävät hyvältä ja niiden toimivuus laitteesta riippumatta. Muista tarkistaa vielä sivujen toimivuus eri laitteilla ja selaimilla ennen julkaisua. Tämä kuuluu ns. hyvään laaduntarkastukseen.

Tietoa Legendasta

Legenda on ketterä digitoimisto pääkaupunkiseudulla, jonka toiminta on syntynyt halusta auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä kasvattamaan digitaalista jalansijaansa verkkomaailmassa.
Palvelulupauksemme on toteuttaa ratkaisuja, jotka yhdistävät ja vahvistavat liiketoimintasi eri osa-alueita. Meiltä saat kaikki palvelut, kuten verkkosivutverkkokaupattoiminnanohjausjärjestelmät ja digimarkkinoinnin kätevästi saman katon alta.