näin valitset verkkosivuston toteuttajan

Näin valitset verkkosivuston toteuttajan

In Verkkosivut by tuki@legenda.fi

Verkkosivuston toteuttajaa valitessa kannattaa tutustua rauhassa tarjontaan sillä tekijöitä on vaikka muille jakaa. Kannattaa myös miettiä ja suunnitella jo etukäteen millaiset sivut yrityksesi tarvitsee, mitä haluat niissä olevan jne.

Nykymaailmassa yrittäjä ei pärjää ilman loistavia verkkosivuja. Siksi niiden tarvitseekin olla laadukkaat ja käyttökokemukseltaan täydelliset. Sivut, jotka tuovat esiin kaiken sen hienon, mitä sinulla on tarjottavana.

Verkkosivujen toteuttajan on mahdollista löytää, kun osaat huomioida tärkeät asiat turhien sijasta.

Miten valitset parhaan verkkosivuston toteuttajan juuri sinulle?

Verkkosivujen toteuttajaa valitessa muista, että hänen täytyy olla sellainen kenen käsiin uskallat luottaa koko markkinointisi ja myyntisi ytimen. Oikea toteuttaja on mahdollista löytää esim. Googlesta, eri someryhmistä tai suositusten kautta.

Kun vihdoin löydät kiinnostavan potentiaalisen toteuttajan, selvitä hänestä ainakin oheiset seitsemän asiaa.

Tutki ja tutustu

Referenssit

Verkkosivujen tekijät esittelevät mielellään projektejaan. Ovatko hänen työnsä nähtävillä omilla verkkosivuilla tai somessa?

  • Kuinka monta sivustoa tekijä on tehnyt?
  • Ovatko sivustot responsiivisia kaikilla laitteilla?
  • Ohjaileeko sivustot loogisesti?
  • Ovatko sivustot helppolukuisia?
  • Onko tekijän työt kaikki samanlaisia, vai täysin erilaisia ja omanlaisia?
  • Hyödyntääkö tekijä vain valmiita lisäosia sekä teemoja?
  • Osaako tekijä tarvittaessa koodata, muokata lisäosia tai teemoja?
  • Pystyykö tekijä yhdistämään verkkosivusi muun liiketoiminnan kanssa?
  • Onko erijärjestelmien väliset tiedonsiirrot tuttuja?

Mitä muut ovat sanoneet?

Tutustu asiakaspalautteisiin esim. verkkosivujen toteuttajan Facebookin suosituksissa tai verkkosivuilla. Millaista palautetta sieltä löytyy?

  • Miksi edelliset asiakkaat ovat valinneet kyseisen tekijän?
  • Olivatko he tyytyväisiä lopputulokseen?

Hyvä yhteistyö vaatii kemiaa

Olemme kaikki erilaisia, joillakin kemiat kohtaavat paremmin kuin toisilla. Se, kehen luotat verkkosivun teon, rahasi, aikasi ja vaivasi kanssa merkitsee paljon.

  • Tutki verkkosivujen toteuttajan some käyttäytymistä, miten ja mitä hän puhuu. Onko teillä samat arvomaailmat?
  • Tutustu tekijään myös puhelimessa. Silloin selviää yleensä nopeasti, miten ajatuksenne synkkaavat, ja mitä voit odottaa tulevalta verkkosivu projektiltanne.
  • Onko sinun helppo kertoa ideoistasi hänelle? Kuunteleeko hän sinua?

Onko tekijä aidosti kiinnostunut sinusta?

Onko tekijä tutustunut toimialaasi, tai onko hän valmis opiskelemaan sitä? Kiinnostaako häntä toiveesi ja tavoitteesi brändisi suhteen?

  • Haluaako hän auttaa sinua toteuttamaan ne?
  • Kyseleekö hän paljon lisäkysymyksiä?

Ole tarkkana kustannuksien kanssa

Eihän sinua vaadita tekemään pitkiä sopimuksia, varsinkaan jos ne ovat epäselviä, ja et tiedä mistä maksat?

  • Maksatko valmiin sivun jälkeen vielä teknisistä päivityksistä?
  • Mistä ylipäätään maksat, ja kenelle? Kertooko tekijä selvästi, mistä hinnat koostuvat?
  • Tarkasta näkyykö hinnat tekijän sivuilla. Etsi tekijä, joka ilmoittaa ainakin suuntaa antavasti alkaen-hintansa.
  • Kun pyydät ja saat tarjouksen, tarkasta että siihen on eritelty tarkasti kaikki mitä hintaan sisältyy.
  • Mitä kaikkea saat tekijältä ja mitä sinulta odotetaan projektissa?
  • Saatko joustoa maksuissa tai kuluttoman osamaksu mahdollisuuden? Jos osamaksu onnistuu, taloutesi ei rasitu kerralla.

Muista, että hakukoneoptimointi (SEO) ja mobiilioptimointi, eivät saa olla erikseen ostettavia palveluita. Sillä ne ovat oleellisia osia sivun luomisessa.

Selvitä kuka, mitä ja miten

Onko sivustoasi tekemässä useampi ihminen? Mitä se tarkoittaa sinulle esim. ajassa ja rahassa?

  • Kenen vastuulla on kokonaisuus? Vai saatko kaiken tehokkaasti yhdeltä tyypiltä?
  • Näyttääkö tekijä myös välivaiheita ja kysyy mielipiteitä?
  • Huolehtiiko sivujesi tekijä kuntoon kaikki tarvittavat verkkosivujen perusjutut?
  • Auttaako tekijä tarvittaessa myös jatkossa? Tarjoaako hän sivustosi käyttöopastuksen?

Se jokin extra, joka auttaa sinua paremmin valitsemaan

  • Mikä tai mitä voi tuoda lisäarvoa, kun puhutaan verkkosivujen tekemisestä?
  • Se, kuka saa kunnian auttaa sinua ,voi loppujen lopuksi riippua yllättävästäkin asiasta. Jostain, jota et osannut edes pyytää tai kysyä.
  • Tekijästä saattaa välittyä hyvä fiilis tai oppimishalu alaansa kohtaan. Hän saattaa inspiroida sinua jollain tapaa.
  • Tai auttaa löytämään esim. hyvän valokuvaajan ja/tai videokuvaajan avuksesi. Tai tarjoaa sivustollesi jotain spesiaalia, kuten ääntä.

Ota rohkeasti selvää, millä kaikilla tavoilla löytämäsi verkkosivujen tekijä on apunasi.

Tietoa Legendasta

Legenda on ketterä digitoimisto pääkaupunkiseudulla, jonka toiminta on syntynyt halusta auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä kasvattamaan digitaalista jalansijaansa verkkomaailmassa.
Palvelulupauksemme on toteuttaa ratkaisuja, jotka yhdistävät ja vahvistavat liiketoimintasi eri osa-alueita. Meiltä saat kaikki palvelut, kuten verkkosivutverkkokaupattoiminnanohjausjärjestelmät ja digimarkkinoinnin kätevästi saman katon alta.